7. …oraz łożyskiem potoku.

Mokrym wąwozem Suchej Beli

W połowie lipca odwiedziliśmy Słowacki Raj, krainę atrakcyjną licznymi zjawiskami krasowymi. Na trasę przejścia ruszyliśmy z przysiółka Hrabušic Podlesoka od razu zagłębiając się w wąwóz potoku Sucha Bela.  Choć przechodziliśmy tędy nie pierwszy raz to nigdy nie było w nim tak mokro. Musiało być po solidniejszych opadach, bo wody spływało sporo. Na szczęście nawet w dolnej części doliny nie brakowało kładek, które pozwalały przejść suchą stopą. Środkowa, najwęższa część doliny obfitująca w liczne wodospady i kaskady cała zabudowana jest drabinami, stupaczkami, pomostami i kładkami, więc z przejściem jej nie było większych kłopotów. W górnej części doliny wody było już stosunkowo mniej a teren bardziej górski, więc bez problemów wspięliśmy się na płaskowyż Glac. Stąd leśnymi drogami w otoczeniu licznie kwitnącej i owocującej już flory zeszliśmy na dużą, malowniczą, śródleśną polanę Klaštorisko, gdzie w schronisku wszyscy skorzystaliśmy z bufetu i odpoczęli przed popołudniowym przejściem. Schodząc szlakiem żółtym do doliny Hornadu wstąpiliśmy do ruin klasztoru Kartuzów, który w średniowieczu był miejscem schronienia ludności Kotliny Popradzkiej przed nawałą tatarską. Teraz trwały tu uroczystości Święta Wina, więc można było degustować miejscowe trunki i nabyć niejedną butelczynę jako pamiątkę z wyjazdu. Po pokonaniu stromego zejścia lasem osiągnęliśmy dolinę rzeki Hornad i szlak niebieski. Do pokonania pozostał nam niedługi, ale najeżony atrakcjami odcinek przełomu Hornadu. Idąc brzegiem w górę tej malowniczej rzeki co raz dochodzi się do miejsca, gdzie jej nurt płynie w otoczeniu wysokich skał, które pokonuje się po zamontowanych nad lustrem wody stupaczkach. Za Gardłem Hornadu rzeka staje się na powrót nizinną, z leniwym, szeroko rozlanym nurtem. Kiedy dotarliśmy do Podlesoka nasi leżeli pokotem na świeżo skoszonej łące i opalali się do słońca.

Autorzy zdjęć: Benia Bosek, Gabrysia Markowicz, Krzychu Smoczyński, Danusia Szczepek-Przywara, Aldona Ziobro i Majka