36. …z barwnym patchworkiem stoku.

Na Rawkach czerwonych bukami i jarzębiną

Sezon pożegnaliśmy tradycyjnie w najpiękniejszych o tej porze roku Bieszczadach. Planowaliśmy odwiedzić Fereczatą, Okrąglik i Jasło, ale z racji rozgrywanego w okolicach Cisnej maratonu górskiego zmieniliśmy program na Rawki. Ruszyliśmy z Przełęczy Wyżniańskiej zielonym szlakiem po odstaniu w gigantycznej kolejce po wejściówki do Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Pogoda dopisała, więc w góry ruszyły nieprzebrane tłumy. Na krótką chwilę przystanęliśmy przy bacówce PTTK, aby zaopatrzyć się w napoje i nasycić oczy widokiem bajecznie kolorowych połonin: Wetlińskiej i Caryńskiej widocznych stąd jak na dłoni. Potem zagłębiliśmy się w bukowy las i rozpoczęliśmy podejście na Małą Rawkę drogą leśną w górę. W miarę podejścia buki stawały się niższe, bardziej krępe i coraz rzadsze a wyżej zastąpiła je pełna dojrzałych owoców jarzębina. Weszliśmy na zalaną słońcem połoninę Małej Rawki zapełnioną odpoczywającymi pojedynczo lub w grupkach turystami. Po krótkim odpoczynku i pamiątkowej fotce za żółtymi znakami ruszyliśmy na Wielką Rawkę mijając na grzbiecie najpierw betonowy słup a potem wychodnie skalne. Na dłużej przysiedliśmy na krzyżówce ze szlakiem niebieskim, by chętni mogli podejść nim na sąsiedni Krzemieniec (z węgierska zwany Kremenarosem), gdzie schodzą się granice trzech państw: Polski, Słowacji i Ukrainy, i stoi pamiątkowy trójgraniasty słup. Czekając na nich podziwialiśmy dookólną panoramę a widoczność mieliśmy rewelacyjną. Rzadko się zdarza aby po ukraińskiej stronie między Pikujem a Ostrą Horą wyraźnie widać było kulminacje Połoniny Borżawy, którą odwiedziliśmy miesiąc wcześniej. Natomiast po słowackiej stronie nad zalesionymi pagórami Gór Bukowskich wznosił się skalną półką Wyhorlat. Kiedy pierwsi zaczęli wracać z Krzemieńca ruszyliśmy w powrotną drogę na Małą Rawkę. Z niej ponownie szlakiem zielonym schodziliśmy długim grzbietem Działu do Wetliny. To było odpowiednie zakończenie dobrego sezonu.

Autorzy zdjęć: Benia Bosek, Krzysiu Jabłoński, Krzychu Smoczyński, Dorota Wójcik, Celina Ziobro i Majka